Nº 195. La col·lecció d'art, per què, per a quí? [Abril-Maig 2014]

El passat mes de gener es va inaugurar l’exposició Interaccions: una mirada present del Fons d’Art de l’Antiga Caixa de Sabadell, un projecte que presenta una mostra de la col·lecció a través de la mirada i el treball de deu artistes visuals i col·lectius artístics contemporanis de Sabadell. La interacció entre l’obra històrica i la nova creació comporta una reflexió al voltant de la col·lecció i una reinterpretació de la història des del present.

Quadern ha volgut contribuir a la iniciativa de l’Espai Cultura reservant l’espai del dossier a l’exposició i dedicant aquest número a reflexionar sobre la funció de les col·leccions d’art avui dia. Montse Romaní i Jorge Luís Marzo escriuen sobre com s’han format les col·leccions d’art públiques en el nostre país i com aquestes s’han de posicionar en la categoria de bé comú per tal que els museus siguin realment educadors i dinamitzadors del teixit social i artístic. Glòria Picazo presenta el projecte del Centre d’Art la Panera de Lleida i com el centre d’art contemporani ha de situar-se en el nucli del triangle de relació entre artista, col·lecció i ciutadania. Assumpta Bassas proposa noves pràctiques curatorials enfront la imperant presència masculina a les col·leccions, i Enric Franch exposa com el disseny expositiu fa la seva interpretació dels objectes exposats i participa com a mediador entre la col·lecció i el públic.

Els centres públics han de prendre el compromís i la responsabilitat d’escriure el relat local a través de la seva col·lecció. Allunyar-se del mercat de l’art per apropar-se a (i impulsar) les dinàmiques culturals. Ser educadors, impulsors i mediadors, i contribuir a la creació i difusió del patrimoni artístic local.

Articles del número: